Tegen zomen

18 december 2014

P1200962Vaak krijg ik vragen over het tegenzomen van de afwerkbies van een quilt.

Hierboven zie je hoe ik het jaren lang heb gedaan: met de applicatiesteek.

Die is heel fijn en ook best wel netjes, maar geschikt voor appliqueren wil niet zeggen dat het ook geschikt is om af te werken:

de dikte van ondergrond speelt hierin een duidelijke rol.

Daardoor zie je de steekjes als een soort van puntjes/uitstulpinkjes meelopen.

Sinds een paar jaar doe ik het anders: kijk je even mee?

P1200954P1200955Ik gebruik een stevige naald, ingeregen met een dubbele draad dikte 40 (groene of witte klos Aurifill) of een enkele draad dikte 28 (grijze klos Aurifill).

Daarnaast twee simpele haarclips.

P1200956Je draait de aangenaaide afwerkbies naar de achterkant van je quilt.

Steek de naald-plus-draad door de zijkant van je quilt net naast de gestikte lijn aan de binnenkant omhoog en zet de twee haarclipsjes ernaast vast.

P1200957Steek de naald in de vouw van de bies en kom een halve cm. verder er weer uit omhoog.

P1200958Steek de naald op dezelfde hoogte in de tussenlaag van je quilt en kom ook hier een halve cm. verder eruit, precies naast de al genaaide stiklijn.

P1200960Herhaal dit drie-tot-viermaal: je ziet het garen nog zitten, maar….

P1200961als je aan de draad trekt vouwt de biezenstof zich om de draad heen en is er NIETS meer te zien!

Prachtig toch?

Deze steek heet de kanteelsteek, matrassteek of ook  ik-en-jij steek.

eacties op “Tegen zomen

  1. Laura, wat prachtig. Dank je wel voor deze tip. Ben er helemaal blij mee.
    Hele fijne warme feestdagen en een heel gezond, creatief gelukkig
    nieuw jaar met alle mensen waar je veel van houdt.
    Hartelijke groet, Maud.

  2. Goed idee, misschien zit het zo ook wel steviger dan met de applicatiesteek.
    Moet eerlijk zeggen, dat ik het appliqueren ook zo heb geleerd met deze ik en jij steek, maar vond dat te langzaam gaan, maar voor de afwerkrand is het wel te doen 🙂