Nieuwe cursussen!: welkom overal in het land!!

5 september 2019

Wat is er weer wat afgepland de afgelopen tijd: kijk mee wat de diverse winkels met mij hebben bedacht om jullie een mooi cursusprogramma aan te bieden!

Eureka: een fantastiche Log Cabin:

Log Cabin is een zéér interessant blok in de geschiedenis van het patchwork.
De oervorm van het blok wordt op de basiscursus behandeld.
In deze cursus krijg je elke les een blokdesign, dat we tijdens de les gaan naaien.
Van elk blok moeten er meerdere gemaakt worden: soms 4 exemplaren, soms 20 stuks. Totaal 144 blokken voor een vierkante quilt. Dat aantal hangt mede af van de plaats waar je de Log Cabin deken voor wilt gebruiken; aanpassing in de lengte of breedte is mogelijk en bekijken we in de les. Het handigst is om de blokken machinaal te verwerken, handmatig kan eventueel ook.
Iedereen kiest zijn eigen maat:
repen van 2,5 cm: quilt 210 cm
repen van 3 cm: quilt 225 cm
repen van 3,5 cm: quilt 294 cm
Het eindresultaat is een werkelijk schitterende quilt!

De cursus kan je volgen in De Wijk.

Basiscursus Handapplicatie:

Het is een uitdaging om naast patchwork ook te kunnen appliqueren (=lapjes op elkaar naaien). Applicatiemotieven vinden we, al eeuwenlang, terug over de hele wereld. Niet de eenvoudigste techniek, wel één om met meer vrije vormen zoals bloemen en bladeren te werken.
Je gaat van minstens vier applicatieblokken een quilt maken naar eigen idee. In de traditionele patronen oefenen we het maken van rechte en schuine biezen, bolle en holle vormen, rechte hoeken en spitse punten. Met een onzichtbare applicatiesteek worden de onderdelen op de ondergrond genaaid, waarna je zelf de uiteindelijke vorm aan je quilt geeft.
In de laatste les leer je hoe er gequilt kan worden.
Tijdens deze cursus werken we met de hand volgens de klassieke rijgmethode.

Deze cursus wordt gegeven in Gasselte en Amsterdam.

Quilten met de Hand

Een mooi gequilte top krijgt bewonderende blikken!
Wat is het geheim van die regelmatige steekjes?
In twee dagdelen worden diverse tips en trucs om ontspannen te quilten doorgegeven. We besteden tijd aan theorie en aan het rijgen van de sandwich (=bovenkant/tussenvulling/onderstof) en natuurlijk gaan we veel oefenen!

In Eemnes en Zalk kan je deelnemen aan deze cursus.

Sampler op de Naaimachine

Een aanvulling en uitbreiding van de patchworkmethode met de hand is deze cursus: in deze lessen worden allerlei snelle snij- en stikmethoden aangeleerd, waarmee een prachtige top klaargemaakt kan worden.
Dit alles gebeurt op de naaimachine en met behulp van het boek van Hanne Vibeke de Koning-Stapel: ‘Patchwork Quilts op de naaimachine’.
Na deze lessen heb je een schitterend patchworkresultaat tevoorschijn getoverd.

Kom naar Amsterdam of Eemnes!

Machinaal Quilten

Veel quilters gebruiken vandaag de dag hun naaimachine om de top van een quilt in elkaar te zetten. Meestal zijn er grote aarzelingen om de naaimachine ook te gebruiken bij het quilten. Natuurlijk is het een heel andere techniek dan het handmatige quilten, maar het kan een welkome aanvulling zijn!
In zes lessen doen we op verschillende manieren ervaring op met het doorstikken van een top, al dan niet met gebruik van het ondertransport of de stopvoet.
Na de eerste, theoretische, les worden een Amish top en vier applicatiepanels genaaid die als oefenmateriaal voor deze cursus zullen dienen.

Vanaf oktober starten we in Driebergen; vanaf januari in Zalk en in maart in Eemnes.

75 Years of Liberty / Lancaster Diamond

Twee totaal verschillende patronen…

De Lancaster Diamond een oud patroon wat opnieuw gemaakt kan worden; de ander gemaakt ter gelegenheid van onze 75-jarige herdenking van de Vrijheid.

Beide maken we met de Freezer-Paper methode.

Doe mee in Amsterdam, Eemnes of Zalk!

Baltimore Album Quilt

Een bijzondere vorm van appliqueren vindt zijn oorsprong in de Amerikaanse stad Baltimore. Daar zijn de zogenaamde ‘Baltimore album quilts‘ ontstaan. Een Baltimore quilt is een quilt die als het ware een verhaal vertelt. De afbeeldingen op de Baltimore album quilts zijn vaak bloemen in vazen en kransen, fruit in manden, vogels, gebouwen etc. In onze quilt komen allerlei gecompliceerde technieken aan de orde: broderie perse, reverse appliqué, needle turn appliqué, knipwerk/silhouet werk, dunne stengels, samengestelde bloemen, rushing, opgevulde bladeren en bloemen, kortom: interessante en complexe applicaties voor de enthousiaste appliqueerder die al een uitgebreide basiscursus achter de rug heeft!
Tijdens deze cursus werken we met de hand.

Vanaf oktober te volgen in De Wijk, in januari starten we in Eemnes.

Veren Tekenen

Je top is af en nu wil je graag veren quilten in de blokken en borders. Op zoek naar een patroon blijkt er niets precies te passen en ook is het eigenlijk niet helemaal wat je zoekt… In deze workshop verken je de techniek die ik gebruik om een ontwerp van veren te tekenen. Wil je jezelf bevrijden van het gebruik van stencils en het overtrekken van veren uit boeken? Op deze ochtenden zal ik je laten zien hoe je originele veren ontwerpt: het is makkelijker dan je denkt! Ga mee stap-voor-stap door het ontwerpproces en maak veren die precies in je quilt passen.

Teken gezellig mee in Eemnes of Zalk!

Basiscursus Snijden en Naaien

Snel en nauwkeurig werken, dat kan met een rolmes, snijlineaal en snijmat, die als een drieling bij elkaar horen. Veel mensen hebben ze in huis, maar vinden het gebruik ervan niet gemakkelijk…Je leert in twee lessen precies te snijden, met de naaimachine de gesneden repen aan elkaar te naaien en vervolgens weer te versnijden. Een eenvoudig quiltje of bijvoorbeeld een placemat kan je eraan overhouden.

Deze cursus geeft je genoeg zelfvertrouwen om daarna zelfstandig verder te gaan met deze uiterst handige materialen.

In Amsterdam of Zalk kan je een begin maken met je machinale patchwork carrière!

Duimquilten

Het duimquilten is een aanvulling op de al bestaande techniek van het quilten met de middelvinger. Duimquilten bestrijkt het gebied dat je anders alleen met draaien van je werk kunt bereiken: van onder naar boven en van links naar rechts. De quilt hoeft dus niet meer gedraaid te worden tijdens het werken, want je kunt zo in alle richtingen quilten! Deze manier van quilten kan blessures voorkomen: de eenzijdige belasting wordt nu verdeeld over twee verschillende bewegingen. Ook over de vingerhoed (messing: €37,50; zilver: €65,- en zilver met een roestvrijstalen cupje: €85,-) zijn positieve zaken te melden: de ergonomische vorm voorkomt pijnlijke drukpunten, de opening van de ring is belangrijk voor de doorbloeding, laat de nagelriem vrij en door de pootjes voorzichtig te buigen is de duimvingerhoed passend te maken voor iedere maat.
Kortom: voor elke enthousiaste quiltster een welkome aanvulling!
Tijdens de les zijn de duimvingerhoeden te leen!

Doe mee en breid je handquilttechniek uit in Driebergen, Eemnes of Zalk!

Machinaal Appliqueren

Een oude techniek in een nieuwe jas! Deze cursus is een aanvulling en uitbreiding van de handmatige applicatietechniek.

Met de eigen naaimachine gaan we met verschillende steken en met behulp van verschillende soorten materialen een sampler maken: de keuze is een kleed in winterse countrysfeer of een lentekleed.

Vanaf oktober kan je in Driebergen los gaan met je naaimachine!

Ridiculous Rounds

Kleurrijk, zwevend en swingend.
Snijden, plakken, naaien en versnijden.
Resultaten zijn onvoorspelbaar, maar altijd nieuw: geen twee werkstukken worden gelijk! Snel resultaat na een dag heerlijk werken.Het geheel wordt met de quilt-as-you-go techniek aan elkaar gezet.

Eind van het jaar kan je meedoen in Oene; in februari kan je terecht in Sebaldeburen en Zalk.

Rulerwork

Rulerwork: de nieuwste ontwikkeling in het Machinaal Quilten! Tot nog toe niet gedurfd om uit de vrije hand door te stikken of toe aan een nieuwe uitdaging van het machinaal quilten? Dan is deze techniek het voor jou! Makkelijk aan te leren en thuis de eigen quilt doorstikken met behulp van de linialen; gelijkmatige vormen en strakke lijnen!
Deze dag leren we de hoe de eigen naaimachine gaat samenwerken met de basis set van de rulers en het speciale rulerfootje. De rulerfoot en de basis rulerset van Westalee moeten van te voren besteld worden bij de quiltwinkel zodat we in de workshop vlot van start kunnen gaan.

Kom in maart naar Sebaldeburen en we maken er een fijne dag van!

Amish lezing

In maart 2020 kan je in Sebaldeburen komen kijken en luisteren naar mijn Amish lezing: ‘Amish: levenswijze in beeld’.

’s Morgens geef ik de lezing en ’s middags kan je meedoen met een klein gezellig werkje wat alles in zich heeft qua symboliek van de amish.

Zaterdag 28 maart welkom bij Quiltatelier Trijntje van der Horst!

Glas-in-Lood

Dit is een ‘kerkraamtechniek’ vertaald naar stof.
Als je werkstukken in deze techniek ziet, kun je goed begrijpen dat het weer helemaal ‘in’ is.
Het is een vorm van applicatie, waarbij het gebruik van de stof (de voorstelling) en het plaatsen van de schuine biezen (loodlijnen) erg belangrijk is.
We werken ieder met een eigen patroon, wat je vooraf van internet haalt en op de grootte uitprint die je zelf mooi vindt. Met nieuwe methodes maak je, met de naaimachine, in drie lessen een prachtig quiltje.

Doe vanaf eind september mee in Eemnes!