laatste dagen in Canada

2 juni 2011

Dinsdagmorgen staan we tegen 8 uur voor het REC-Center: een bus staat ook al klaar. Alle quilters, hun koffers én twee  leden van het festival stappen op de bus: na een heel hartelijk afscheid zwaaien nog even en dan gaan we op pad! Wat een heerlijke tijd hebben we achter de rug: warmte en vriendschap hebben we hier ervaren “alsof we elke dag jarig waren”! Onderweg krijgen we van Tom nog wat evaluatie opdrachten over het festival te doen. Na een half uurtje zijn we klaar.

We zijn op pad naar Niagra on the Lake: eerst bezoeken we een quiltwinkel/breiwinkel. Een schattige locatie! Het lijkt wel een film: het huis, de bee die er aan het handwerken is. Onze reisleider blijft er rustig onder. Na verloop van tijd rijden we verder naar een wijngaard. Deze streek levert heel veel wijnen en vooral de Icewine is erg populair. We doen een proeverij en bijna iedereen doet eraan mee. Wijnen komen de bus is en we rijden naar het stadje toe: midden in het centrum worden we afgezet en tegen 2-en weer opgepikt. We slenteren door het stadje en zijn er al snel achter dat het vooral voor de happy-few is bedoeld.
We rijden verder naar de Niagra Falls: vlug inchecken in het hotel , koffers in de kamers en op naar watervallen. Wat een enorme watermassa, wat een prachtige kleuren: we zijn erg onder de indruk!

We eten heerlijk met elkaar: ons laatste diner samen in Canada. Na het diner begint het te schemeren. ik deel de kamer met Inge en we gaan al snel naar bed: niet de gordijnen dicht: we hebben allemaal een kamer met uitzicht op de Falls!!! In de verte zien we de Amerikaanse verlichte gebouwen en ook de watervallen zijn verlicht.
 We worden op tijd wakker: Yes, de laatste dag in Canada! We ontbijten uitgebreid, pakken de koffers in en lopen nogmaals naar de watervallen. Er zijn nog maar weinig mensen. Wel komen we wat dieren tegen: een kleine slang, een wasbeer en een donkere eekhoorn. Zij doen net of ze ons niet hebben gezien…
 De watervallen spetteren hele kleine druppeltjes langs de kant en op ons: heerlijk koel op de vroege morgen! We genieten nog even en dan moeten we terug naar het hotel. We verzamelen in de lobby, onder de prachtige glasdecoratie.

Alles in de bus en op naar Toronto: de grootste stad van Canada en de hoofdstad van Ontario, de provincie waar we steeds waren. We hebben een afspraak voor een rondleiding in het Textile Museum. Een van de volunteers leidt ons rond en geeft een heleboel informatie. En wat grappig: ze draagt een jurk, gemaakt van Vlisco…hoe ver gaat de Nederlandse handelsgeest!

Nadat iedereen haar bezittingen weer terug heeft gehaald (!) neemt de bus ons mee naar de CN-Tower. Wie wil kan erop gaan en bovenin lunchen. Inge en ik gaan per taxi naar Pearson Airport voor de avondvlucht. We ontspannen heerlijk in de lounge van Air Transat. Onze vlucht vertrekt eerder als gepland en landt na een goede vlucht ruim een half uur te vroeg op Schiphol: THUIS!!!

Lieve dames, fijn bestuur: heel heel hartelijk bedankt voor alle geweldige dagen die we samen hebben beleefd!