75 jaar Vrijheid in Diever -1

30 april 2020

In de eerste week van januari kwam Goosje, mijn quiltende buurvrouw, langslopen met de vraag of ik mee wil naaien aan een bevrijdingsquilt voor Diever: heel leuk natuurlijk!

Meteen komen er twee patronen-met-stof uit haar tas: een kussend echtpaar en of ik die wil paper-piecen.

Maaike Bakker, Thea Haanstra en buurvrouw Goosje hebben dit plan bedacht en ook meteen stoffen bij de patronen verzamelt: we worden als quilters helemaal in de watten gelegd zo!

Ik ga uitzoeken welke stof op welk patroondeeltje hoort: eerst het patroon kopiëren zodat ik een knipmalletje heb.

Alles zit qua patroon heel goed in elkaar en al gauw zie ik welke delen er bij elkaar horen en in welke volgorde er gestikt moet worden.

Met het rilmesje rol ik alle lijnen voor zodat ik na voor en na het naaien de lijnen scherp kan houden. Handige tool 🙂

Zo: de vijf delen van het boertje zijn genaaid en in de naad even vastgestikt om lubberen van de stof te voorkomen.

Even omdraaien om te kijken of alles echt op de goede plek genaaid is…

daarna de ‘botsende’ delen op maat snijden en aan elkaar stikken.

Het quarter inch liniaaltje komt heel goed van pas! Na het naaien strijk ik de naden open.

Heerlijk om een 1/4″-voetje te hebben!

En als de hele boer af is gaat ook hier de 1/4′-liniaal langs en de overtollige stof wordt afgesneden.

Het boerinnetje is inmiddels ook af en samengenaaid met haar boertje. Is de achterkant al leuk,

de voorkant is nog leuker!! Blij breng ik alles weer naar Goosje toe!

eacties op “75 jaar Vrijheid in Diever -1

  1. Heel benieuwd naar foto’s van het eindproduct – als alle blokken 1 quilt vormen.
    Een ook naar een vrolijk dorp vol vlaggetjes.
    Alvast bedankt!